tiistai 20. syyskuuta 2016

Lille, Ranska

  
Kotimatka alkoi aamulla Le Treportista. Ensiksi tunnin bussimatka Abbevillen, sitten junalla Amiensiin. Puolen tunnin odotuksen jälkeen matka jatkui junalla Lilleen ja sieltä illalla kotiin Brysseliin.

Minulla ei ollut mitään tietoa Lillestä ennen sinne saapumistani, eikä kyllä sieltä lähtiessänikään. Olin kuullut tutuilta aika latistavia kommentteja kaupungista, joten rima ei ollut kovin korkealla. Lämmin syysaurinko kohotti tunnelmia sopivasti ja tänään minulle riitti kaupungilla laahustaminen, terasseilla istuminen ja ihmisten katseleminen.

Olin pitänyt Lilleä pikkukaupunkina, siihenhän nimikin viittaa. Kaupunki oli kuitenkin suurempi, modernimpi ja rujompi kuin kuvitelmissani. Vanhankaupungin kadut olivat leveitä ja aukioita oli tiuhaan. Rakennukset olivat suuria ja kauniita, puistoja ja vihreää vähänlaisesti.  Välillä piti oikein miettiä, missä maassa olen, sen verran erilainen mentaliteetti täällä pohjoisessa on kuin Normandiassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti