tiistai 12. helmikuuta 2019



Singapore

 






Olen addikti, matkailu koukuttaa. Ja kun en matkusta, suunnittelen - tai vähintään haaveilen - seuraavasta reissusta. Välillä mietin menneitä, mutta yleensä suunta on tulevaan ja seuraavaan kohteeseen. Aiemmin hermoilin matkalle lähtöä, mutta nykyään se on rutiinia. Nukun edellisen yön hyvin, enkä enää kiirehdi lentokentälle etuajassa. Luotan, että asiat hoituvat ja tarvittaessa saan apua. Aina olen selvinnyt, vaikka välillä on säätöä ollutkin.

Aamulla minun piti hakea Phuketin lentokentältä re-entry -viisumi, jotta voin palata Thaimaahan eikä työlupani raukea. Yleensä se hoituu helposti, mutta nyt virkailija taisi olla vielä unessa. Ensin hän sanoi, että maastapoistumiskortti puuttuu ja minun tulee palata lähtöterminaaliin hakemaan se. Sanoin, että kortti on passin välissä, mutta virkailija ei sitä löytänyt. Onneksi se kuitenkin oli siellä, niitattuna muitten papereiden kanssa. Seuraavaksi virkailija sanoi, että olen ylittänyt maassaoloaikani ja minun tulisi maksaa siitä sakkoa. Taas olin ihmeissäni, sillä tiesin ettei niin ollut. No, virkailija katsoi vääriä leimoja ja kun oikea leima löytyi, alkoi asia edetä. Lomakkeen täyttö, valokuva,1 000 bahtia ja olin valmiina lentoon. Lopuksi virkailija vielä naureskeli, että hänen nimikirjoituksensa on näköjään minun edellisessäkin viisumissa.

Oli ihanaa saapua Singaporeen! Aivan erilainen tunnelma kuin Thaimaassa. Siistiä, selkeää, helppoa. Aivan kuin olisin palannut länsimaisen sivistyksen pariin. Thaimaan luova kaaos ja epäjärjestys jäävät nyt taakse muutamaksi päiväksi. Singaporea voisi kutsua valon kaupungiksi, se voittaa jopa New Yorkin valojen määrässä ja moninkertaisesti laadussa.  Kaduilla kuljen ostoskeskuksesta toiseen, niitä on muutaman korttelin välein, toinen toistaan isompia ja komeampia. 

Hintataso on suomalaiselle kohtuullinen, Thaimaan jälkeenkin. Söin lounaan 2,50 eurolla ja illalliseen panostin hieman enemmän, 8 euroa. Täältä löytyy kaikki maailman keittiöt katukeittiöistä Michelin-ravintoloihin. Chinatown ja Little India ovat täynnä pieniä edullisia ravintoloita. Kiinalainen uusi vuosi tuntuu olevan täällä vielä juhlinnassa, vaikka vuosi vaihtui jo viikko sitten.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti